torsdag 6 juni 2013

Tema Arkiv - Staffjournaler

Det är inte bara i tidningar man hittar pärlor från förr. Det finns annat fantastiskt arkivmaterial. Jag tänkte köra en temavecka med små klipp från olika arkiv. Dagens klipp har jag hämtat från ur straffjournaler från kriminalvårdsanstalten i Norrköping.

Man höll koll på fångarna och skrev små notiser om vad fångarna gjorde, om de knackade i cellen, om de visslade och annat som man tydligen tyckte vara värt att notera. Noteringarna nedan är från 1902 och 1903.

29 november 1903: Axel Bolin. Undertecknad hörde att straffarbetsfången Bolin visslade och sjöng efter gudstjänstens slut.



Bolin sjöng och visslade efter gudstjänsten.


7 november 1902: Julia Andersson. Klockan 1/2 6 fm hörde undertecknad att Andersson knackade i cellen.

Julia Andersson knackade i cellen


16 november 1902: Karl Ivar Johansson. Kl 2.30 em såg undertecknad Johansson sitta uppe i cellfönstergluggen och titta ut genom gallret.

Karl Ivar Johansson tittade ut genom gallret.


12 oktober 1902: Ture Harald Hellström. Idag under gårdgången iakttog undertecknad att Hellström sjöng, visslade, läste alfabetet och knackade i väggen till nästa gånggårdar, samt yttrade till mig, nu får du väl springa till direktören och rapportera, du är en förb. f...a, en förb. åsna, nu får du väl skriva en lång rapport så att häradshövdingen har göra att babla och läsa.. (fortsättningen kunde jag ej uppfatta) därefter fortsätter Hellström det gör mig ingenting om jag får ligga på golvet var natt, eller om jag får mörkcell eller fot och handbojor och munkavel. Men 4 veckor härefter behöver du inte gå här längre och stampa.

Karl Ivar Hellstöm både sjöng, visslade och sa ett och annat till K J Svensson.

Materialet finns fotograferat och publicerat on-line via arkivdigital.se. Klippen kommer från  Kriminalvårdsanstalten i Norrköping DIIId4:1 (1862-1927).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar